Welzijnsbeleid

We zetten ons in voor een

Gezondheidsbeleid  


Onderwijs geeft kinderen en jongeren de kans om op een volwaardige en kritische manier in het leven te staan door ze onder andere leerinhouden aan te reiken, vaardigheden in te oefenen en bewuste leefhoudingen na te streven.

Binnen deze invalshoeken is er ruimte voorzien voor gezondheidsthema’s als lichaamshygiëne, lichaamsbeweging, voeding, veiligheid, mondgezondheid,…

Kwaliteitsvol onderwijs met aandacht voor deze thema's kan een positieve invloed  hebben op de gezonde ontwikkeling van elk kind.  Gezonde kinderen leren enerzijds wellicht vlotter en vlotter leren kan anderzijds een betere gezondheid garanderen. Een gezonde geest in een gezond lichaam!

Gezondheid willen we vanuit een breed perspectief benaderen.

 ‘Jongeren leren omgaan met evenwichtige voeding en voldoende beweging, alsook voldoende rust’ is niet altijd een evidente combinatie. 

Sommige ouders, kinderen en jongeren zijn zich niet altijd bewust van de langetermijngevolgen van onbewust opgenomen ongezonde leefgewoontes. Een evenwichtig eetpatroon, voldoende bewegen en aangepast sporten, alsook voldoende rust,  zijn gewoontes die van jongs af kunnen aangeleerd worden. 

 Als school hebben we enige impact op het gedrag van kinderen en jongeren tijdens de schooluren.  Fitheid en gezonde energie door een evenwichtige  afwisseling tussen rust en inspanning vinden we belangrijk.

Gezondheidsbevordering kan pas slagen wanneer  de visie, het werk en de aanpak in de klas / op school steun krijgt van een gezondheidsbeleid op schoolniveau en de omgeving waarin het kind buiten de school opgroeit.

Hierbij hebben we  naast de aandacht voor het fysieke welbevinden oog voor het psychische welbevinden van elke betrokkene.

 

Onze school werkt onder andere samen met het CLB  en houdt zich aan  onderling gemaakte afspraken.

Wanneer een kind ziek wordt op school, dan zal de school niet op eigen initiatief medicatie toedienen. Wel zullen de ouders of een andere opgegeven contactpersoon verwittigd worden en er zal hen gevraagd worden het kind op te halen. Wanneer dit niet mogelijk is, zal de school een arts om hulp verzoeken.

In uitzonderlijke gevallen kan de ouder aan de school vragen om medicatie toe te dienen aan een kind. Deze vraag moet bevestigd worden door een schriftelijk attest van de dokter dat de juiste dosering en toedieningswijze bevat. Een bijsluiter of een kopie ervan helpt de school om dit correct op te volgen.

Andere verpleegkundige handelingen of medische behandelingen, andere dan via orale (via de mond) of percutane (via de huid) weg, via oogindruppeling of oorindruppeling, mogen niet worden gesteld door ongekwalificeerd schoolpersoneel. Samen met de ouders zoeken we desgevallend  naar een oplossing.

Dokter:  Afhankelijk van de nood aan medische verzorging wordt bepaald of men beroep doet op een medisch urgentieteam of een lokale dokter. De school beschikt over een lijst van noodnummers. (beschikbaar in leraarskamer en secretariaat)

Ziekenhuis:  Afhankelijk van de nood aan medische verzorging bepaalt het medisch urgentieteam naar welk ziekenhuis een patiënt gebracht wordt.

Verzekeringspapieren:

  Het IC bepaalt deze procedure.



De school beschikt over een crisisdraaiboek. 

Dit is beschikbaar in de leraarskamer en op het secretariaat.


In alle gesloten ruimten op school geldt er een algemeen rookverbod voor iedereen. In open lucht geldt op de schoolterreinen een rookverbod tussen 6.30 u. ’s morgens en 18.30 u. ’s avonds. Tijdens extra-murosactiviteiten is het elke dag verboden te roken tussen 6.30 u. ’s morgens en 18.30 u. ’s avonds. 

Zo nodig wordt een specifiek rookverbod bij specifieke gelegenheden met volgende mededeling duidelijk kenbaar gemaakt op affiches.

"In de hele school is het verboden te roken.

De organisatie (van het schoolfeest) is niet verantwoordelijk voor wie dit verbod negeert. Dank voor de opvolging."

Pesten wordt op onze school niet getolereerd. Wanneer pestgedrag wordt vastgesteld benaderen we dit vanuit de ‘No blame’ methode. Onze zorgploeg kan hiervoor terugvallen op de nodige expertise.

voeding

In onze school is het van belang om op een verstandige manier om te gaan met voeding. De kinderen moeten het evenwicht vinden in gezonde voeding.

 

bewegen

 

- op eigen klasinitiatief:  b.v. 1 mijl lopen / bepaalde afstand wandelen of lopen 

- Sportaanbod SVS/MOEV:  Rollebolle - Honkietonkie - alles met de bal - ...

- aanbod sportklassen / fietsvaardigheden / sportdag (ook voor kleuters) / sportsterrendagen / dag van de sportclub / ...


afval en milieu 

hygiëne