Zorgvisie

ZORG OP ONZE SCHOOL

Je mag zijn wie je bent,

en zoals je bent  met je fouten en gebreken

om te kunnen worden, die je in aanleg ben

maar zoals je je nog niet kunt vertonen

en je mag het worden op jouw wijze

en in jouw uur.

(A.A. Teruwe)

We willen de ons toevertrouwde kinderen goed, kwaliteitsvol onderwijs bieden.

In onze school werken onder andere een zorgcoördinator, een zorgleerkracht in het kleuter

én een zorgleerkracht in het lager.

We beschikken over een aparte ruimte waar ouders discreet met ons in gesprek kunnen gaan  wanneer men diepgaand bepaalde zorgen en bekommernissen wil delen.

Ook bij de directeur is men welkom.

Een afspraakje maken vooraf, kan geen kwaad, maar hoeft niet. Soms is de nood immers hoog.  Hiervoor hebben we alle begrip en zullen we desnoods met hoogdringendheid de zorg voor uw  kind behartigen.

Onderwijs dat ervoor zorgt dat de kinderen

In onze school wordt aandacht besteed aan zorg voor elk kind.

De kern van dat zorgbreed werken, is het 'leren' van het kind.

Om zorgbreed te werken

De klassenleerkracht is de spilfiguur. Deze neemt de leiding en het initiatief bij het  begeleiden van de kinderen.

We onderkennen dat de draagkracht van de leerkracht grenzen heeft.

De school, het zorgteam, het CLB(1)... zijn er om de leerkracht als spilfiguur te ondersteunen.  We proberen samen te werken met externe instanties(2) die kinderen van bij ons begeleiden.

Het kind en zijn of haar ouders worden op een duidelijke en eerlijke manier geïnformeerd.  We zien hen als volwaardige partners in het begeleidingsproces.

School en ouders kunnen elkaar, vanuit hun eigen opdracht, aanvullen en ondersteunen.

De  ouders  zijn  trouwens  de  eerste  verantwoordelijken  voor  hun  kind.  Zij  zijn  ervaringsdeskundigen en belangrijkste partners in de zorg en de opvoeding van hun kind.

Het MDO(3) is een overlegmoment om al de betrokkenen samen te brengen, waar alles wordt  besproken en waar beslissingen worden genomen.

De school zal, enkel indien echt nodig, na rijp beraad op het MDO, een kind doorverwijzen naar  een andere school of naar het buitengewoon onderwijs als

Dit doorverwijzen ziet onze school niet als een falen van haar zorgbeleid, wel als een middel  binnen haar zorgbeleid.

Respect hebben voor elk kind houdt ook in dat we tijdig zeggen dat het voor ons als leerkracht  en als school niet meer mogelijk is om het kind optimale ontwikkelingskansen te bieden.

Zittenblijven of doorverwijzen is voor sommige kinderen de beste oplossing om hen tot  maximale ontplooiing te laten komen en wij nemen als school de verantwoordelijkheid om deze beslissing doordacht, tijdig en in overleg te nemen.

1.CLB: centrum voor leerlingbegeleiding

2.externe instanties: logopedist, kinesist, revalidatiecentrum, kinderarts...

3.MDO: multidisciplinair overleg (= overleg met inbreng van alle betrokkenen!)